داربی آینده-قسمت اول
تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, | 13:5 | نویسنده : popkids

 وقتي بهمن ماه سوت آغاز دربي پايتخت نواخته شود، هواداران دو تيم بيش از هر چيزي به انتظار فرو ريختن دروازه هاي همديگر خواهند نشست. بسياري از نکات فني بازي زير بار سنگين رواني داربي مستتر باقي خواهند ماند. آنچه به چشم خواهد آمد، دريبلينگ هاي قهرمانان دو طرف و از بازي خارج کردن مدافعان است . حتي حاشيه هاي بازي هم بيش از نکات فني براي تماشاگران، علي الخصوص" تيفوسي ها "خريدار دارد . تاکتيک و مهره چيني مربيان خريداري ندارد . فقط چشمها با قدرت توپ را افسون خود ميسازند تا دروازه اي باز شود و پس از آن هم شادي گل، و همه چيز فراموش ميشود. مربي برنده به آسمان ميرسد و مربي بازنده توضيح و تفسيرخود را آغاز مي کند داوران هم از اين معرکه بي بهره نمي مانند .کمتر پيش آمده دو طرف از قضاوت بازي راضي باشند. بلاخره داوري بهانه خوبي براي توجيه باخت احتمالي در داربي است .در صورت تساوي هم تماشاگران اين وسط قرباني ميشوند .

جداي از آنچه شرح داده شد وقتي به نيروي انساني دو تيم متمرکز مي شويم داده هاي آماري جالبي از خلاقيت ها ،برتري ها ،و ضعف ها نمودار ميشود که بي شک اگر يک مربي بتواند از اين داده ها به نحو احسن استفاده کند با دست پر از زمين خارج خواهد شد .در اين تحليل به واکاوي بازيکنان "دو پا" در دو تيم مي پردازيم .آناليز انفرادي بازيکناني که نبود آنها براي هواداران با يک ماتم برابري مي کند موانع مصدوميت و محروميت اگر کنار برود آنوقت است که مربيان دو تيم با علم خود و تمام دارائي ها به جنگ دربي پاي ميگذارند .

يکي از موارد آناليز در بازيهاي بزرگ يا دربي شناسائي بازيکنان برتر و خلاق دو تيم است . ذهن خود را به سوي بازيکنان گلزن و يا مدافعان مستحکم نبريد . روي سخن نگارنده با بازيکناني است که داراي توانائي بيش از بازيکنان ديگر هستند . بازيکناني که توانائي استفاده از هر دو پاي خود را در بازي دارند و اصطلاحا به زبان فارسي بازيکنان "دو پا " نام مي گيرند .بازيکناني که خالق گلها و در بازي زحمت زيادي مي کشند. براي آنها پست معنائي ندارد. آنها اگر از جناح راست و يا چپ توپي را در يافت کنند . توانائي ساکن نمودن ، کنترل و ارسال را نسبت به بازيکنان تک پا بيشتر دارا هستند . در زمان دريبلينگ اگر سمت راست آنها محل نفوذي يافت نشود با سمت مخالف استارت ميزنند . يا به عبارتي طنز آميز درست مثل بازيکني که با عينک بازي مي کند و بازي را بيشتر مي بينند آنها نيز با يک پاي بيشتر بازي ميکنند .

بي شک در دنياي فوتبال بعضا بازيکنان بزرگ و ماندگار قادر به استفاده از هر دو پاي خود در بازي بوده اند که کاپيتان آنها "پله" است .

وقتي به اسامي بازيکنان دو تيم دقيق مي شويم و آنها را از اين لحاظ مورد آناليز قرار مي دهيم . در پرسپوليس فقط علي کريمي و در استقلال فراواني بازيکنان دو پا وجود دارد . آرزه جباري،مجيدي،برهاني و اکبرپور 5 بازيکن دو پاي استقلال هستند . اگر امير قلعه نوعي در تاکتيک تيم استقلال از تمامي اين 5 بازيکن در دربي استفاده کند بدين لحاظ استقلال در داربي نسبت به پرسپوليس داراي يک انرزي نهفته خواهد بود .

دو پا بودن بازيکن در فوتبال يک موهبت الهي است که کمتر نصيب بازيکني ميشود .در فوتبال ما و رده پايه هيچگونه تمرکزي بر روي اين فاکتور وجود ندارد. و يا سطح آگاهي مربيان اجازه تحقيق در اين زمينه را نمي دهد . چه بسيار بازيکناني که بدليل عدم شناسائي استعداد هر ساله از بدنه فوتبال جدا ميشوند . اما در اروپا و باشگاههاي معروف اينروز ها توجه ويژه اي به اين توانائي ميشود . بهينه سازي پاي تکيه گاه در تمرينات تا 10 درصد ميتواند مفيد واقع شود. ضمن اينکه بررسي هاي علمي نشان داده ، تمرينات با وقفه ميتواند در روند آمادگي پاي تکيه گاه منفي عمل کند . و با تمرينات منظم پاي تکيه گاه نيز همراه با پاي تخصصي همراه خواهد شد .

آن ميانه ميدان و فضاي بسته دربي وقتي با دريبل هاي علي کريمي يا مجتبي جباري از فوتبال لذت ميبريم يا وقتي آرش برهاني بواسطه عدم انتخاب پاي ضربه زننده توپي را از دست ميدهد .و مورد نکوهش قرار ميگيرد و کسي چرائي آن را نمي پرسد و يا وقتي فرهاد مجيدي مقابل مدافعان استارت هاي انفجاري به چپ و راست مي زند و نوع بازي انها چون ستار ه اي چشمک ميزند علت را بايد در دو پا بازي کردن آنها يافت .

کريمي از پرسپوليس و جباري از استقلال در ترکيب داربي به حتم حاضر خواهند بود. داربي بدون اين دو نفر درست مثل غذاي بدون نمک است . حضور فرهاد مجيدي با رسيدن به مرز آمادگي جسماني محتمل به نظر ميرسد. فقط مي ماند افکار امير قلعه نوعي آيا او اکبرپور و برهاني با اين قابليت ها را در ارنج استقلال قرار خواهد داد و يا به خريد هاي جديد خود اطمينان خواهد کرد ؟ 


http://sites.hmcity.ir/index.php?page=in&id=277

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: